Egyetemi órák része lett a felelős alkoholfogyasztás témaköre a Dreher Sörgyárak „Ésszel-iszom!” programjának kezdeményezésére. A program UNI sorozatának első tesztkurzusa a Budapesti Metropolitan Egyetemen indult 2022 őszén. A program indulása óta több mint száz alap-és mesterszakos, valamint posztgraduális hallgató tanult és tervezett érzékenyítő kampányokat a mértékletes alkoholfogyasztásról. A pilot félév sikere után a hiánypótló kezdeményezés 2023-ban több egyetemen folytatódik: a Budapesti Metropolitan Egyetem mellett a Corvinus és MOME is bekapcsolódott kurzusaival.
A felelős alkoholfogyasztás minél szélesebb körben történő edukációjának elősegítésére jött létre a 14 éve futó Ésszel-iszom! program legújabb eleme, mely a hazai legális fogyasztási korhatár legelején, 18 éves kortól hívja párbeszédre a témában a fiatal felnőtteket.
Az Ésszel-iszom! UNI keretében a hallgatók rendhagyó intenzitással ismerkedhetnek meg az alkoholfogyasztásra vonatkozó hazai és nemzetközi trendekkel, jogszabályokkal és kihívásokkal. Az átadott tananyag és az aktív projektmunka lehetővé teszi, hogy fejlődjön a mértékletességgel kapcsolatos tudatosságuk és ők maguk is a felelős alkoholfogyasztás nagyköveteivé váljanak. Az Ésszel-iszom! UNI koncepció alapja, hogy a hallgatók olyan megvalósítható projektet tervezzenek, amely elsősorban a saját korosztályukat képes hatékonyan és hitelesen megszólítani. Az elindított program egyik központi eleme a gyakorlati fókusz: a hallgatók az elméleti keretből kilépve valós társadalmi problémán és akár országos szinten is megvalósítható feladaton dolgozhatnak erős szakmai mentorálás mellett – ez visszaköszön a prezentált munkák minőségében és komplexitásában is.
A kidolgozott projektmunkákat szakmai zsűri bírálja el, melyben az egyetem vezetése és az oktató mellett jelen van a megbízói és a kreatív ügynökségi oldal is.
Az Ésszel-iszom! UNI első, gyakorlati fókuszú kurzusain a Budapesti Metropolitan Egyetem 60 Kereskedelem és marketing, illetve Kommunikáció és médiatudomány alapszakos, továbbá 10 posztgraduális (Stratégiai marketing executive MBA) hallgatója szerezhetett kreditpontokat. A diákok feladata az volt, hogy tervezzenek hatékony kommunikációs kampányt a felelős alkoholfogyasztás népszerűsítésére a fiatal felnőtt korosztály körében.
Idén tavasszal a program bekerült a Budapesti Metropolitan Egyetem tömbösített Public Relations posztgraduális képzésére, majd a Budapesti Corvinus Egyetemen és a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem közös, tavaszi szemeszterének választható kurzusai közé. A 2023-as tavaszi félévben így összesen közel 50 mesterszakos és posztgraduális hallgató vett részt az Ésszel-iszom! UNI programban. Ősztől újabb hazai felsőoktatási intézményekbe juthat el kezdeményezés, hogy szakmai ismereteik bővítése mellett még több fiatal felnőtt váljon tudatosabbá a felelős alkoholfogyasztás kapcsán.
Az egyetemi program számos tanulmányi területen (pl. jog, marketing, pénzügy, orvostan) és formátumban (pl. workshop, tömbösített témanap, féléves kurzus) adaptálható. Valamennyi megvalósítási mód során a hallgatók olyan projektmunkát alkotnak, amely hitelesen üzeni: „a felelőtlen alkoholfogyasztás nem menő”.
Az előzetes kérdőíveredmények alapján a hallgatók 77,3 %-a nyilatkozta, hogy a kurzus alatt az alkoholfogyasztás kultúrájáról, hátteréről, hatásairól kapott ismeretanyag hatására jobban tudja, mire kell figyelnie a szélsőségek elkerülése érdekében. A hallgatók 50 %-a pedig kifejezetten úgy vélte, hogy több ponton érdemes alkoholfogyasztási szokásán változtatni.
Az Ésszel-iszom! programról:
Ésszel-iszom! néven a Dreher Sörgyárak 2009-ben elsők között indított Magyarországon felelős alkoholfogyasztást népszerűsítő programot. A kampányelemek mindegyike non-branded megjelenést kapott, azaz a Drehertől független arculatot és tartalmakat. A program célja a felelős alkoholfogyasztás kultúrájának támogatása, az ezzel kapcsolatos információátadás, a párbeszédindítás és a szemléletformálás a teljes hazai lakosság körében. A programhoz tartozó aktivitások az alkohol kapcsán legveszélyeztetettebb célcsoportokhoz szólnak: a fiatalkorúak, autóvezetők, kismamák és a fiatal felnőttek köréhez.
Az egyetemi adaptáció mellett az Ésszel-iszom! program másik zászlóshajója a 2017-ben elindított, a kifejezetten a Z generációt célzó „Badily” alkoholprevenciós alprogram, amely egy élő, interaktív drámapedagógiai foglalkozás. A Badily 2020 óta digitális formában is elérhető.
A kezdeményezés elnyerte a 2013 Legkiválóbb CSR Megoldása Díjat, 2018-ban a Prizma PR Díj arany fokozatát, 2019-ben CSR Hungary Díjjal jutalmazták, 2020-ban a Doing Good CSR Award jelölti listájára került.
A felelős alkoholfogyasztással kapcsolatos CSR-tevékenységén és az IARD-vállalások teljesítésén felül a Dreher Sörgyárak a jogszabályban foglaltakon túlmenő szigorú önszabályozást alkalmaz.